Mien stadsie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu Mien stadsie - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu

Mien stadsie

Door: Jorik

Blijf op de hoogte en volg Johan Hendrik

03 Februari 2014 | Spanje, Salamanca

´In het derde jaar mag je naar het buitenland,´ zo luidt de verleidelijke mededeling in het voorjaar van 2010 tijdens de voorlichting van de Bacheloropleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties.

Na een snel vervlogen tweeënhalfjaar in Groningen, is het dan al zo ver: studeren in het buitenland.

Al sinds de eerste kennismaking met Spanje loop ik al te roepen dat dit mijn land is. Hoe kun je dat dan beter ondervinden door er een halfjaar te gaan wonen en studeren?

De keuze voor Salamanca is er een op basis van gevoel en het bekijken van 3opReis (BNN, zie het fragment hier: http://3opreis.bnn.nl/bestemming/246/salamanca)


Salamanca is een stad die ongeveer zo groot is als Sneek en een inwonersaantal dat Groningen net overtreft. Net als in Groningen zijn er erg veel studenten, die of aan een van de universiteiten van Salamanca studeren of een talencursus volgen. Dat laatste is hier erg populair, aangezien men hier het zuiverste Spaans schijnt te spreken. Salamanca huisvest sinds 1184 al (theologie)studenten, hoewel de universiteit pas later in 1218 als zodanig erkend werd. Maar alsnog is dat natuurlijk ontzettend oud! Zeker als je het vergelijkt met het 400-jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen die dit jaar wordt gevierd.

Het is echt ongelofelijk hoe mooi Salamanca is. Als je zonder voorkennis en verwachting lekker door de binnenstad loopt, val je van de een in de andere verbazing. Spreekwoordelijk heeft elke straathoek zijn eigen charme en eeuwenoude monument. Je vraagt je al gauw af hoe zo´n mooie stad nog niet door het massatoerisme ontdekt is.

Toch, hoe mooi een stad ook is, om er je thuis te kunnen voelen heb je toch een huis nodig. Dus al in Nederland had ik al wat bezichtigingen gepland. Uiteindelijk werd het huisje van mijn eerste bezichtiging mijn nieuwe thuis. Calle Palominos 17-21, 2A met rechts uit het balkon het magnifieke gebouw van de Universidad de Pontificius, dat zowel dienst doet als kerk, bibliotheek en universiteit. Tegenover mij rijst de enorme kathedraal op en links is er uitzicht op de prachtige Convento de San Estebán. Kortom het allermooiste huisje op een eeuwenoude plek in het hartje van historisch Salamanca.

Vannacht zal dus de laatste nacht in het hostel zijn en vanaf morgen slaap ik daar!



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan Hendrik

´In het derde jaar mag je naar het buitenland,´ zo luidt de verleidelijke mededeling in het voorjaar van 2010 tijdens de voorlichting van de Bacheloropleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties. Na een snel vervlogen tweeënhalfjaar in Groningen, is het dan al zo ver: studeren in het buitenland. Al sinds de eerste kennismaking met Spanje loop ik al te roepen dat dit mijn land is. Hoe kun je dat dan beter ondervinden door er een halfjaar te gaan wonen en studeren? In dit blog schrijf ik over mijn ervaringen in Salamanca.

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 6049

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

´La aventura empieza aquí´

Landen bezocht: