Retrospecto - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu Retrospecto - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu

Retrospecto

Door: Jorik

Blijf op de hoogte en volg Johan Hendrik

11 Februari 2014 | Spanje, Salamanca

Na precies een week in Salamanca te wonen, is het tijd om even terug te blikken.

Deze eerste week was er zo eentje die je eigenlijk of juist probeert op te zoeken of te vermijden. Natuurlijk heb je eerst je twijfels en is er de nodige spanning. Je komt immers op een plek die je niet kent en waar je niemand kent. Gelukkig had ik erg geluk met mijn huisgenoten, waardoor ik mij vanaf dag een redelijk thuis voel in Salamanca. Daarnaast zijn we eigenlijk elke dag op stap geweest. Dit is niet alleen een goede manier om je thuis te voelen, maar ook vooral om superveel nieuwe mensen te leren kennen. Vandaar dat het zo´n week was die je of probeert te mijden of die je juist op zoekt om mensen te leren kennen.

In zo´n eerste week kom je mensen tegen van over de hele wereld. Zo heb ik net boodschappen gedaan met een Zweedse jongen en een meisje uit Finland. Heb ik gebasketbald met twee Mexianen. Geluncht op de campus met promovendi uit Venezuela, Peru, Japan en natuurlijk uit Mexico. Ik heb salsa geleerd met mensen uit de VS, Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Zweden etc. etc.

Bijna elke dag staat er wel iets leuks op het programma. Elke avond is er wel een feestje waar je naartoe kunt of een botellón (een huisfeest). De eerste week was dan ook eentje van ´eat, sleep, rave en repeat´. Er zijn ontelbare mooie barretjes, restaurants en plekken om wat te drinken. Overal kun je de Olympische Spelen volgen, er zijn barretjes die bv. pro-FC Barcelona zijn en waar na elke goal het clublied van de blaugranas gespeeld wordt...

Daarnaast worden er veel activiteiten georganiseerd voor buitenlandse studenten. Zo zijn er kroegentochten, rondleidingen, reizen, sportactiviteiten etc. Zo leeft het idee onder een aantal van ons om halverwege Maart naar Léon te gaan om te skieën. Ook kun je verschillende stedentrips maken naar bv. Valladolid, Segovía, Ávila, Lissabon, Porto en Madrid. De prijzen zijn uitstekend en de ervaring ongetwijfeld mooi. Dit geldt ook voor alle feestjes die er zijn. Er is altijd wat te vieren en bijvoorbaat weet je al dat het weer een mooie avond gaat worden in welke je eigenlijk de hele avond alleen maar nieuwe mensen ontmoet. Toch zijn we hier uiteindelijk - zo niet, in de eerste plaats - om te studeren.

Afgelopen maandag zijn de lessen begonnen. Het eerste wat opvalt, is de passie die de leraren schijnen te hebben voor hun vak. Natuurlijk klinkt het in het Spaans ook net wat gepassioneerder, maar ze lijken er echt plezier in te hebben. Het tweede is dat er heel weinig (buitenlandse) studenten in de klas zitten. Het grootste gedeelte is Spaans en zit in zijn derde of zelfs vierde jaar. Daardoor zijn de lessen van het niveau Spaans zoals onze Engelse lessen in Nederland... even wennen, maar aangezien de spreektaal op straat, op stap, thuis en op school Spaans is, zal dit binnenkort hopelijk helemaal normaal zijn. Het derde dat opvalt is het aantal lessen dat er gegeven wordt. Ik heb vijf a zes vakken en elk vak heeft drie lesuren per week. Verder moet er niet zo heel veel voorbereid worden, maar meer geschreven en gepresenteerd. Hierdoor is er veel interactie en komen de vakken wat meer tot leven.

In mijn tijd in Salamanca, ga ik voornamelijk vakken volgen met betrekking tot Latijns-Amerika en in het bijzonder Brazillië.

Vanavond is er een soort kroegentocht waarbij je bij elke bar wat drinken krijgt en een tapa, tosta of pincho uitkiest. Daarna gaan we ´even´ naar Camelot voor het fiesta bienvenida a los Erasmus (het welkomsfeest voor de Erasmusstudenten), uiteraard met weer een contest. Ditmaal een kissing contest... tsja weer eens wat anders dan een darttoernooi.

P.S. Gister bij de stadsrondleiding bleek dat ik de verkeerde schedel met ´pad´ voor ogen had... ai ai ai

  • 11 Februari 2014 - 19:04

    Mama:

    Ha, ha en wij waren zo tevreden dat we de schedel met pad gevonden hadden. Moet je nog eens even beschrijven waar die dan wel zat. Mooi zo'n eerste week in een nieuwe stad. Je hoeft je niet te vervelen merk ik wel. Meer feestjes dan studeren... Nou ja, in elk geval leer je goed Spaans.
    Succes met alles en geniet ervan!

  • 11 Februari 2014 - 19:08

    Mama:

    He, Je eerste pakje ontvangen dus! Ik was vergeten om er Spanje op te zetten, maar dan heb je het toch snel binnen gekregen. Post NL doet het nog niet zo slecht...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan Hendrik

´In het derde jaar mag je naar het buitenland,´ zo luidt de verleidelijke mededeling in het voorjaar van 2010 tijdens de voorlichting van de Bacheloropleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties. Na een snel vervlogen tweeënhalfjaar in Groningen, is het dan al zo ver: studeren in het buitenland. Al sinds de eerste kennismaking met Spanje loop ik al te roepen dat dit mijn land is. Hoe kun je dat dan beter ondervinden door er een halfjaar te gaan wonen en studeren? In dit blog schrijf ik over mijn ervaringen in Salamanca.

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 6041

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

´La aventura empieza aquí´

Landen bezocht: