Zomerweekend - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu Zomerweekend - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu

Zomerweekend

Door: Jorik

Blijf op de hoogte en volg Johan Hendrik

22 Februari 2014 | Spanje, Salamanca

Afgelopen weekend stond een reisje naar Toledo met ADEIS - een internationale studentenorganisatie in Salamanca - op het programma.

Toledo, tsja. Eigenlijk wist ik helemaal niets van deze stad. Via google kwam ik erachter dat deze stad iets ten zuiden van Madrid ligt en tot tweemaal toe de officiële hoofdstad van ofwel Spanje of het Spaanse Rijk is geweest. Genoeg reden dus om een rijke geschiedenis te verwachten en mooie gebouwen aan te treffen.

Om 7.00u vertrokken we met twee bussen naar Toledo. Het was schitterend weer en het landschap op de heenweg werd gekenmerkt door enorme vlaktes en in de verte bergketens met hier en daar sneeuw op de top. Om bij Toledo te komen, kruisten we een andere mooie stad, Ávila, bekend om haar stadsmuren.

Eenmaal in Toledo stapte een gids de bus in en zo begon de panoramische rit door de stad. Of beter gezegd, uit de stad. We reden namelijk de bergen in om zo het oude stadsgedeelte te kunnen bereiken. Rondom Toledo stroomt de rivier de Tajo en over deze rivier vindt je impossante Romeinse bruggen. Vanaf de bergen, over de rivier heen, zie je dan het oude centrum van Toledo liggen. Een pracht gezicht. Zeker met zulk mooi weer.

Daarna begon de stadsrondleiding te voet. Eerst bezochten we een oud ambachtsbedrijf waar ze de in Toledo traditionele zwaarden en medaillons vervaardigen. Daarna de kerk van de Katholieke Koningen, de synagoge/moskee/kerk in de Joodse Wijk.

In het klooster waren er op een gegeven moment drie deuren van drie verschillende groottes. Uiteraard mocht ik met mijn net iets bovengemiddelde lengte poseren voor de grootste deur. Uiteindelijk dienden deze deuren ervoor om voldoende, maar niet teveel natuurlijk licht in de ´schrijfruimtes´ voor de monikken te laten vallen. Zo kwam de gids erachter dat ik Nederlands ben en hij kon het niet laten om even te refereren naar Zuid-Afrika 2010, haha. Daarna was het tijd voor pauze. Samen met Emmy, uit Finland die ongeveer dezelfde vakken volgt als ik, aten we met een groepje uit Duitsland, drie meisjes uit Engeland en eentje uit Wales.

´s Middags bezochten Emmy en ik de Kathedraal van Toledo. Zoals de gids als zei, echt de moeite waard. Binnen was namelijk naast de meest imposante muren, ruimtes, etc. een expositie van meer dan tien vooraanstaande Spaanse schilders uit de gehele Spaanse kunstgeschiedenis. Deze expositie, samen met de inrichting van de kathedraal, welke erg indrukwekkend was, maar moeilijk in woorden te vangen, was de redelijk hoge toegangsprijs van 8 Euro toch wel waard.

Een erg geslaagde dag! Maar misschien het mooiste of meest indrukwekkende van de dag zou de terugreis zijn. Niet zozeer, om de gezelligheid, maar meer om de prachtige route die we de terugweg namen. Toledo - Salamanca is namelijk een vieruurdurende reis per bus. Waar we de heenweg door de vlaktes reden, gingen we de terugweg door de bergen langs een brede rivier aan de bedding van diezelfde bergenketen. In de verte nog meer bergtoppen met sneeuw. Dan weer heuvelachtige landschappen met grote groene dennen. En dit alles met een prachtige langszaam ondergaande zon.

Volgende week volgt een reis naar Rodrigo voor het Carnaval de los Toros. Yes, stierenrennen, stierenvechten en iedereen verkleed.

Johan Hendrik

´In het derde jaar mag je naar het buitenland,´ zo luidt de verleidelijke mededeling in het voorjaar van 2010 tijdens de voorlichting van de Bacheloropleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties. Na een snel vervlogen tweeënhalfjaar in Groningen, is het dan al zo ver: studeren in het buitenland. Al sinds de eerste kennismaking met Spanje loop ik al te roepen dat dit mijn land is. Hoe kun je dat dan beter ondervinden door er een halfjaar te gaan wonen en studeren? In dit blog schrijf ik over mijn ervaringen in Salamanca.

Actief sinds 04 Feb. 2014