Leven als een Salamantino - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu Leven als een Salamantino - Reisverslag uit Salamanca, Spanje van Johan Hendrik Wal - WaarBenJij.nu

Leven als een Salamantino

Door: Jorik

Blijf op de hoogte en volg Johan Hendrik

05 Februari 2014 | Spanje, Salamanca

Het is dus zo dat de lessen maandag pas beginnen. In die eerste week ben je niet verplicht om iets te volgen, maar is het aan jezelf om te kijken welke vakken je interessant vindt. Daarna begint het definitieve inschrijven pas. Kortom, ik heb zeeën van tijd!

Bijvoorbeeld, zoals dat gebruikelijk is in veel Zuid-Europese landen, ´s ochtends te ontbijten in een café. Zo´n ontbijt kan uit van alles bestaan, omdat een groot assortiment pinchos, tapas en tostas de gehele dag door geserveerd worden. Een pincho, tapa of tosta is in feite gewoon een snack, maar er zijn ontelbare soorten, waarbij tapa en pincho ongeveer voor hetzelfde wordt gebruikt. Een tosta echter is een gerecht op een stukje vers brood.

Na zo´n ontbijt waarbij je aan de bar blijft staan, bedank je de barman vriendelijk waarna je dag begint.

In mijn geval begon de dag aanzienlijk later, omdat ik de dag ervoor op stap was geweest. Ook het ontbijt heb ik zelf maar even verzorgd. Toen ik dat net achter de kiezen had, kwam Edgar, mijn Mexicaanse huisgenoot, terug van de bibliotheek en stelde voor om weer naar de campus te gaan om wat te eten. Ik ben even meegegaan voor een koffie, want het is een leuke plek om te eten. Mijn Zweedse huisgenote Mikaela en een vriend van haar, een jongen uit Venezuela, Manuel, gingen ook mee.

Op de campus Hernán Cortes was het weer een drukte van belang en erg gezellig in de eetzaal (comedor). Daar ontmoetten we een grote groep Zuid-Amerikanen, voornamelijk uit Peru, Colombia en Venezuela. Allemaal bekenden van Edgar, die net als hen met zijn doctorale thesis bezig is.

´s Middags heb ik wat gelezen, een mooi stukje door de stad gelopen langs het Convento de San Estebán en wat boodschappen gedaan voor het avondeten.

Een lekker rustig dagje dus. ´s Avonds vroeg Mikaela of ik mee wilde met haar en Manual naar ´El Lobo de Wall Street´? Oftwel, naar The Wolf of Wall Street, want ja, alles hier is nagesynchroniseerd. Zo gingen we rond een uurtje of tien richting de populaire straat achter het Plaza Mayor, de la Calle Van Dyck, inderdaad vernoemd naar de beroemde schilder uit de Nederlanden. Hoe duur het is om hier naar de film te gaan? Tsja, uiteraard weer een kapitaal. €3,50! Ook dat is hier dus voor iedereen toegankelijk, net zoals het sociale leven in de kroeg.

Net na eenen was de film afgelopen en wandelden we met z´n drieën gezellig terug via het verlichte plein van Salamanca, la Plaza Mayor.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Johan Hendrik

´In het derde jaar mag je naar het buitenland,´ zo luidt de verleidelijke mededeling in het voorjaar van 2010 tijdens de voorlichting van de Bacheloropleiding Internationale Betrekkingen en Internationale Organisaties. Na een snel vervlogen tweeënhalfjaar in Groningen, is het dan al zo ver: studeren in het buitenland. Al sinds de eerste kennismaking met Spanje loop ik al te roepen dat dit mijn land is. Hoe kun je dat dan beter ondervinden door er een halfjaar te gaan wonen en studeren? In dit blog schrijf ik over mijn ervaringen in Salamanca.

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 6055

Voorgaande reizen:

01 Februari 2014 - 30 Juni 2014

´La aventura empieza aquí´

Landen bezocht: